3.4 Uitgaven boeken

Je kan vrij eenvoudig uitgaven boeken in Ficsus.nl. Volg de stappen en je boekt de uitgaven in met een paar klikken.

Stap 1: Klik op de grote knop ‘uitgaven boeken’ bovenin je scherm.

2

Stap 2: Vul de eenvoudige factuur in – of klik op ‘uitgebreide modus’. In de uitgebreide modus krijg je meer keuze mogelijkheden te zien. Je kan dan bijvoorbeeld een laptop toevoegen op de balans met daarbij een afschrijvingstermijn. Dit alles is met een druk op de knop te regelen.

Naamloos

Uitleg bovenstaande cijfers:

1. Factuurgedeelte – vul hier omschrijving, relatie, factuurdatum en factuurnummer in. Het factuurnummer staat op de factuur die je ontvangt van je leverancier. De factuurdatum is leidend voor de btw-aangifte.

2. Bonnetjes – Scan en upload je bonnetjes eenvoudig met je telefoon en selecteer deze hier.

3. Boekhoudkundig gedeelte – Vul hier je gegevens in van de factuur.

4. In type kan je eenvoudig zoeken waaronder het geboekt moet worden. In het bovenstaand voorbeeld is gekozen voor de aanschaf van een laptop. Kies ‘type’ en scrol naar benden en hier zie je computer / laptop staan. Vervolgens kan je aangeven in hoeveel maanden en met welke restwaarde je het product wilt afschrijven. Standaard staat het aantal maanden afschrijven op de wettelijke toegestane tijd. De restwaarde is altijd een schatting: hoeveel is het product no ongeveer waard na de gekozen afschrijftermijn. Vervolgens wordt dit geheel automatisch verwerkt in je balans.

5. Betalingen – je ziet of de factuur al betaald is. Indien de bankrekening op importeren staat, dien je de geimporteerde betaling te selecteren (toon niet geboekte betalingen). Heb je nog niet betaald? Vul dan niets in.

Als zzp’er zal je ook facturen moeten maken. Welke wettelijk eisen zitten er eigenlijk aan een factuur? Wat zegt de Belastingdienst hierover? Dit lees je op de volgende pagina.

<Vorige paginavolgende pagina>